Campagne voor verantwoord spelgedrag tijdens WK voetbal

Private kansspeloperatoren investeren in preventie en leggen zichzelf grenzen op

Brussel, 24 mei 2018 – Naar aanleiding van het Wereldkampioenschap voetbal 2018, lanceert BAGO – de vereniging van 5 prominente private kansspeloperatoren – vanaf eind mei een campagne om verantwoord spelgedrag te promoten. Met deze campagne willen de private kansspeloperatoren de spelers sensibiliseren voor tekenen van problematisch spelgedrag en hen de weg wijzen naar bestaande hulpmiddelen. Ook de gevaren van illegale kansspelen komen aan bod. Daarenboven engageren de belangrijkste private kansspeloperatoren zich om hun publicitaire activiteiten rond en tijdens de wedstrijden van de Rode Duivels in te perken.

 

Laat het spel niet met jou spelen, speel verantwoord 

Kansspelen zijn niet meer weg te denken uit het dagelijkse leven. De digitalisering van het aanbod en de mobiele telefonie brengen kansspelen tot in de huiskamer. Wat voor de overgrote meerderheid van de spelers een leuk tijdverdrijf is, kan voor bepaalde kwetsbare groepen leiden tot problematische situaties. Daarom lanceert de Belgian Association of Gaming Operators (BAGO) een preventiecampagne. Onder de noemer ‘Laat het spel niet met jou spelen. Speel verantwoord’ wil BAGO verantwoord en veilig spelgedrag promoten en spelers er attent op maken dat vergunde kansspeloperatoren hulpmiddelen voorzien waarmee spelers zichzelf grenzen kunnen opleggen.

De campagne zal in verschillende formaten te zien zijn op de belangrijkste TV-zenders van het land, in geschreven pers en op websites en sociale media. Er zullen ook affiches en folders zijn voor de spelers in de casino’s, speelhallen en wedkantoren van de bij BAGO aangesloten operatoren. Alle campagnemiddelen verwijzen de spelers door naar de website www.playsafe.be, die bijkomende informatie verschaft over problematisch spelgedrag, de gevaren ervan en wat je als individu kan ondernemen om jezelf of een kennis te beschermen.

De 5 leden van BAGO vertegenwoordigen vandaag ongeveer 90% van de reclame-uitgaven voor private kansspelen (hierbij wordt dus geen rekening gehouden met reclame-uitgaven van de Nationale Loterij, de publieke operator). Ze beschouwen het als hun maatschappelijke plicht om spelers te sensibiliseren voor de gevolgen van onverantwoord spelgedrag.

 

Beperking publicitaire activiteiten rond en tijdens eerste 3 wedstrijden Rode Duivels

De private kansspeloperatoren zijn zich bewust van de visibiliteit van het WK voetbal. Daarom hebben ze besloten om zichzelf grenzen op te leggen, en meer bepaald voor de eerste 3 wedstrijden van de Rode Duivels, want die zullen ongetwijfeld veel aandacht krijgen. Concreet hebben de BAGO-leden, samen met een hele reeks andere private kansspeloperatoren beslist om tijdens de Tv-uitzendingen van deze eerste 3 wedstrijden van de Rode Duivels – inclusief een kwartier ervoor en erna – geen commerciële boodschappen te verspreiden.

De sector blijft voorstander van een duidelijk reglementair kader voor een ethische en verantwoordelijke reclame die de consument beter beschermt. De private kansspeloperatoren waarschuwen echter ook voor de nefaste gevolgen van een te strikte beperking van reclame. Want zonder reclame wordt het voor de speler totaal onduidelijk wat legaal en wat illegaal is en loopt hij veel meer risico. Illegale kansspeloperatoren houden per definitie geen rekening met de wettelijke bepalingen en hebben lak aan consumentenbescherming. Uit recente projecties blijkt dat een verbod op reclame zou leiden tot een stijging van de illegale markt met 50% op 5 jaar tijd, met zeer kwalijke gevolgen voor de Belgische consument (bron: H2 Gambling Capital).

“Het is dankzij reclame dat de overgrote meerderheid van de Belgische consumenten vandaag haar weg vindt naar een legaal, gecontroleerd en ethisch verantwoord spelaanbod”, stellen de BAGO-leden. “Een toekomstig reglementair kader rond reclame voor kansspelen dient daar rekening mee te houden”.