Een TV-campagne om het belang van verantwoord spelgedrag te promoten

BAGO, de Belgische vereniging van private kansspeloperatoren, lanceert begin mei de campagne ‘Laat het spel niet met jou spelen. Speel verantwoord.’ 

De campagne bestaat uit twee animatiefilms die te zien zullen zijn op verscheidene Belgische tv-zenders. De animatiefilms sensibiliseren de spelers voor mogelijke tekenen van problematisch spelgedrag en maken hen er attent op dat vergunde private kansspeloperatoren hulpmiddelen voorzien om zichzelf grenzen te kunnen opleggen.

De rol van reclame

De zes leden van BAGO (Belgian Association of Gaming Operators) vertegenwoordigen vandaag ongeveer 90% van de reclame-uitgaven voor private kansspelen en beschouwen het als hun missie om spelers te sensibiliseren voor de gevolgen van eventueel onverantwoord spelgedrag.

Reclame voor kansspelen is een essentieel middel om de spelers kennis te laten maken met een vergund, gecontroleerd en ethisch spelaanbod dat als dam kan optreden tegen het illegale aanbod dat online welig tiert. En hoewel de overgrote meerderheid van de spelers een verantwoordelijk spelgedrag vertoont en de legale operatoren zelf actief betrokken zijn bij de implementatie van preventiemaatregelen, wil BAGO nog een stap verder gaan.

Laat het spel niet met jou spelen. Speel verantwoord.

Onder de noemer ‘Laat het spel niet met jou spelen. Speel verantwoord’ wil BAGO verantwoord en veilig spelgedrag promoten en spelers er attent op maken dat erkende kansspeloperatoren hulpmiddelen voorzien om spelers de mogelijkheid te bieden zichzelf grenzen op te leggen.

Voor deze campagne werden twee animatiefilms uitgewerkt, waarvan de eerste vanaf begin mei te zien zal zijn op de voornaamste tv-zenders van Medialaan (VTM, Q2, Vitaya, Caz) en IP (RTL-TVI).

De spots verwijzen de consument door naar de website playsafe.be, waar ze bijkomende informatie kunnen vinden over het legale en betrouwbare aanbod, tekenen van problematisch spelgedrag, manieren om zichzelf grenzen op te leggen en verenigingen die hulp kunnen bieden bij effectief problematisch spelgedrag.

Pionier in het promoten van verantwoord spelgedrag

Met deze preventiecampagne toont BAGO zich opnieuw voortrekker in de promotie van verantwoord spelen. In oktober vorig jaar ondertekenden de BAGO-leden reeds een Convenant voor ethische en verantwoorde reclame en marketing. Dit Convenant werd ondertussen aangevuld met een grafisch charter, waarin het gebruik van een gemeenschappelijke preventieboodschap verder wordt uitgewerkt.

Sinds maart 2017 worden alle nieuwe advertentieactiviteiten van de betrokken operatoren vergezeld van:

  • de boodschap ‘Speel verantwoord’
  • de leeftijdsgrens voor het betrokken kansspel
  • een link naar de website playsafe.be